W związku z wprowadzeniem stanu epidemii, prosimy o odłożenie wszelkich spraw urzędowych, które wymagają osobistej obecności w urzędzie.
Nie oznacza to jednak, że mieszkańcy nie mogą załatwić swoich spraw. W wielu przypadkach można to zrobić, nie wychodząc z domu, korzystając z platformy e-puap.
Dzięki e-puap załatwisz wiele spraw w różnych urzędach przez internet, m.in.: CEIDG, ZUS, Urząd Skarbowy oraz urzędy gmin, powiatów, województw i centralnej administracji rządowej. Żeby korzystać z e-puap, trzeba mieć Profil Zaufany – można go założyć bez wychodzenia z domu, m.in. przez konto w niektórych bankach.
Załóż konto
Wypełnij krótki formularz rejestracyjny i załóż konto na e-puap. Potrzebne są do tego dane kontaktowe oraz identyfikacyjne.
https://epuap.gov.pl/wps/portal/rejestracja-konta
Profil Zaufany możesz założyć bez wychodzenia z domu, jeśli masz:
- konto w systemie banku lub innego przedsiębiorcy, który ma zgodę na potwierdzanie profilu zaufanego, https://pz.gov.pl/dt/registerByXidp
- kwalifikowany podpis elektroniczny.
Załatwiaj sprawy przez internet
Możesz odbierać i wysyłać urzędową korespondencję elektronicznie. Każda wysyłka i odbiór są potwierdzane Urzędowym Poświadczeniem Odbioru, które jest równoważne z elektronicznym ‘awizo’. Jeżeli dany urząd nie ma konkretnej usługi, to zawsze możesz wysłać tzw. pismo ogólne z załącznikiem (np. skan opłaty). Każdy urząd jest zobowiązany do posiadania Elektronicznej Skrzynki Podawczej. Profil Zaufany służy również do logowania do innych systemów elektronicznej administracji.
katalog spraw:
https://epuap.gov.pl/wps/portal/strefa-klienta/katalog-spraw
wniosek o dowód:
https://www.gov.pl/web/gov/uzyskaj-dowod-osobisty
USC
https://www.gov.pl/web/gov/uslugi-dla-obywatela/#zaswiadczenia-i-odpis
pozostałe pisma